Snelmenu

Snelle Koolhydraten Vervangen

Bewust zonder Suiker_Koolhydraten

SNELLE KOOLHYDRATEN VERVANGEN

Wie zich een beetje verdiept in gezonde voeding komt al snel de term ‘snelle koolhydraten’ of ‘lege koolhydraten’ tegen. Als je van plan bent om wat gezonder en bewuster om te gaan met je voeding kun je deze soort koolhydraten beter niet teveel eten. Daar zijn verschillende redenen voor, waar ik hierna wat over ga vertellen én ik zal aangeven hoe je ze vrij eenvoudig kunt vervangen.

WAT ZIJN DAN DIE SNELLE OF LEGE KOOLHYDRATEN

De producten die in deze groep horen zijn o.a. aardappelen, witte rijst en witte pastaproducten en veel broodsoorten. Ze worden ‘snel’ genoemd omdat de koolhydraten, waaruit deze producten voornamelijk bestaan, door je darmen pijlsnel afgebroken en ontleed worden tot glucosemoleculen en afgegeven aan je bloed. Glucose is een ander woord voor suiker. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel dus snel! Ze worden vaak als ‘leeg’ gezien omdat ze meestal weinig andere waardevolle voedingswaarde van zichzelf bevatten.

EN DAN …

OK … en dan stijgt je bloedsuikerspiegel dus. Is dat erg? Als je bloedsuikerspiegel vaak te snel stijgt, is insuline vrijwel de hele dag bezig om deze min of meer in balans te houden. Insuline zorgt voor de vetopslag en er kan dan géén vetverbranding plaatsvinden. Een ander nadeel is dat er een wisselwerking is tussen insuline en veel andere hormonen die daardoor ook hun werk niet goed kunnen doen. Eet je af en toe een keer die snelle koolhydraten dan zal er niet zo veel aan de hand zijn. Het wordt een ander verhaal als je er weinig waardevolle voeding naast eet, zoals volop groente, wat fruit, noten en zaden en af en toe wat vlees, kip, vis, wild of ei en eventueel wat zuivelproducten. Want een voedingspatroon met in hoofdzaak snelle koolhydraten kan op den duur gezondheidsklachten, overgewicht of ernstiger problemen geven. Je lichaam heeft nu eenmaal méér variatie nodig om optimaal te kunnen functioneren.

GEZONDE(RE) VERVANGERS

AARDAPPELEN Het is zó Hollands, een maaltijd die bestaat uit groente, vlees en aardappelen. Wie is er niet groot mee geworden? Op zich is hier niets mis mee, nogmaals, als de rest van je voeding uit niet teveel snelle koolhydraten bestaat. Maar als je én veel brood eet én veel tussendoor snackt/snoept en óók nog eens elke dag een berg aardappelen opschept of regelmatig frites eet…dan kan dit op den duur meespelen met diverse klachten, kwalen en grotere problemen. Kijk dus altijd naar het totale plaatje. Hoe kun je nu minder aardappelen gaan eten of waardoor kun je deze vervangen?

  • Eet de helft minder aardappelen en de helft méér (verse) groente, dat is een goed begin
  • Vervang de gewone aardappel door de zoete aardappel, deze bevat meer vezels, vitamines en mineralen en zorgt voor een minder snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Lees o.a. DIT artikel van Juglen Zwaan er eens op na.
  • Neem als alternatief bijvoorbeeld aardpeer, pompoen, bloemkool- of pastinaakpuree, koolraap of gewoon een dubbele portie groente!

Het is misschien even wennen. Toch is het gewoon een nieuwe manier van je maaltijd samenstellen en ook hier kun je een nieuwe gewoonte van maken. Probeer het eens.

WITTE RIJST EN PASTAPRODUCTEN Witte rijst werkt snel bloedsuikerverhogend, dus als je je bloedsuikerspiegel meer in balans wilt krijgen, kun je deze soort rijst beter niet teveel eten.  Hetzelfde geldt voor de vele pastasoorten die van TARWE gemaakt zijn. Gelukkig komen er steeds meer alternatieve soorten en je kunt ook creatief zijn in het vervangen:

  • Bruine, zwarte of zilverliesrijst
  • Quina, gierst of speltkorrels in plaats van rijst
  • Slendier is gemaakt van een japanse konjac groente en verkrijgbaar als rijst, spaghetti en lasagna.
  • Rijst maken van bloemkool of broccoli met de keukenmachine en zelfs kant en klaar te koop!
  • Lasagna of spaghettislierten maken van courgette (met een kaasschaaf of spirellisnijder)
  • Ook wortel- of aubergineplakken kunnen als lasagnabladen dienen

BROOD Nederland is een echt broodland! Er zijn ontzettend veel soorten en de geur van versgebakken brood is voor velen niet te versmaden. Ik wil zeker niet beweren dat brood ongezond is of dat je het beter niet meer kunt eten. Ook hier is het weer belangrijk om naar het geheel te kijken. Welk soort brood eet je? Hoe veel brood eet je? Wat eet je erbij? Welk beleg doe je erop? Hoe is het met je overige voedingsgewoontes? Heb je lichamelijke klachten? Het is namelijk zo dat veel broodsoorten voornamelijk uit TARWE bestaan (sterk bloedsuikerverhogend en een bron van gluten, waar steeds meer mensen niet goed op reageren). Mocht je naar aanleiding van de antwoorden besluiten om minder brood te eten of het helemaal te laten staan, dan begint een zoektocht. Ik noem wat mogelijkheden om je broodmaaltijd te vervangen:

  • YAM zuurdesembrood, zonder gluten, soja, ei, lactose, koemelk of suiker
  • 100% speltbrood (minder bloedsuikerverhogend, bevat wel gluten)
  • 100% roggebrood of een combinatie met spelt/zonnebloempitten (minder bloedsuikerverhogend, bevat wel gluten)
  • Roggecrackers (Wasa, Fjord)
  • Broodmixen van Noets, zeer eenvoudig zelf te bakken
  • Zelf zuurdesembrood bakken, iets meer werk, wel heel leuk om te doen! Als je wat zoekt, vindt je genoeg recepten online.
  • Dan kun je natuurlijk op vele andere manieren ontbijten of lunchen. Met yoghurt, kwark, een smoothie, salade of soep in allerlei variaties.

VRAGEN, OPMERKINGEN OF MEER WETEN?

Ben je op zoek naar alternatieven voor de (soms) vele snelle koolhydraten die gegeten worden, dan hoop ik dat ik je met deze blog een beetje geholpen heb. Probeer uit wat voor jou werkt, op jouw tijd in in jouw tempo. Heb je toch behoefte aan meer ondersteuning en inspiratie of wil je gemotiveerd worden om gezonder te gaan eten en drinken? Neem gerust contact met me op!

7 dagen GROENTE in de hoofdrol

Ben je op zoek naar INSPIRATIE om MEER GROENTE te eten?

Schrijf je dan in om 7 DAGEN lang, elke dag 2 RECEPTEN met groente in de hoofdrol van me te ontvangen!

, , ,

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

“De advisering van Hanneke Hasselaar is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.”

(c) Bewust zonder Suiker-KvK 65284542 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign | Fotografie door Yvonne van den Hatert