Snelmenu

Motivatie voor verandering

Bewust zonder Suiker_Mayonaise

WAT IS JOUW MOTIVATIE?

Hier ben ik heel erg benieuwd naar! Als je helder hebt wat jouw persoonlijke motivatie is om je huidige voedingsgewoontes te veranderen naar blijvend gezonde voedingsgewoontes, heb je de belangrijkste eerste stap gezet!. Wat betekent motivatie eigenlijk? Als je de ‘Van Dalen’ erop naslaat staat er: beweegreden, drijfveer. Dus wat is jouw reden om te gaan bewegen, wat drijft jou naar een verandering? In dit geval, een verandering van je voedingsgewoontes. Wát zet jou in beweging en waarom? Pas als je dat weet en die reden is zó (levens)belangrijk voor je, dan is er een kans dat het je gaat lukken. 

HOE KOM JE ER ACHTER?

Hoe kom je er nou achter wat voor jou de áller-, áller-, ÁLLERbelangrijkste reden/motivatie is? Nou, daar heb ik wel een mooie tip voor. Het werkt als volgt:

  • Ga er eens rustig voor zitten, pen en papier (of laptop/computer) in de aanslag
  • Zorg dat je ergens ongestoord kunt gaan zitten
  • Concentreer je
  • Zet een alarm/timer op 5 minuten
  • Schrijf/typ/noteer ALLE redenen die je te binnen schieten en STOP NIET met schrijven! Ook al weet je niets meer, ga toch door.

BEDENK BIJVOORBEELD:

  • Hoe voel je je nu?
  • Hoe WIL jij je voelen?
  • Wat wil je dat er verandert?
  • Wat wil je bereiken?
  • Waarom?
  • Wat heb jij nodig om te veranderen?
  • Hoe ziet je leven er uit als je nu niets verandert?
  • Hoe ziet je leven er uit als je wél iets gaat veranderen? over één, vijf of tien JAAR?
  • Welke voor- of nadelen ervaar je als je je gedrag blijvend gaat veranderen?

Enne…. het werkt alleen als je deze oefening ook echt gaat DOEN!

EN DAN?

Als je dan de voor jou allerbelangrijkste reden(en) hebt gevonden om je voedingsgewoontes aan te passen, zorg er dan voor dat je hier elke dag aan herinnerd wordt! Plak bijvoorbeeld post-it briefjes op een zichtbare plaats, maak agenda-items aan in je telefoon ter herinnering, vertel het aan zoveel mogelijk mensen en vraag hun vriendelijke/liefdevolle hulp hierbij. Zorg er in ieder geval voor dat je het niet vergeet! Verandering begint met bewustwording. Je bent je ervan bewust dat je nieuwe gewoontes wilt aanleren. Je hersenen hebben tijd nodig om aan deze nieuwe gewoontes te wennen. Probeer jezelf vast voor te stellen welke acties je gaat nemen, heel concreet. Bereid jezelf voor op je nieuwe leven en gun jezelf de tijd. Elke stap in de nieuwe richting is er weer één!

NIEUWE GEWOONTES

Zie deze nieuwe gewoontes als een nieuw te bewandelen pad in een verwilderd bos. In dit bos heb je tot nu toe de gebaande paden bewandeld. Die zijn makkelijk, goed zichtbaar en bekend. Daar hoef je niet veel moeite voor te doen en dit kost niet veel energie. Maar je wilt deze paden niet meer. Ze leiden je niet naar je gewenste eindbestemming! Je ziet heel duidelijk dat je daar niet heen wilt. Je hebt een nieuwe richting gekozen, alleen de weg ernaar toe is nog onbekend, moeilijk. Je zult je nieuwe weg moeten zoeken. Af en toe zul je afdwalen en weer een stukje terug moeten gaan. En weer verder. De eindbestemming komt in zicht! Dat voelt goed. Hoe vaker je dit nieuwe pad volgt, hoe makkelijker het wordt. Het pad wordt breder, goed zichtbaar en je weet: ik word beloond. Het oude pad raakt overwoekerd en uiteindelijk raakt dát verwilderd en verdwijnt uit het zicht.

HOE GA JE HET DOEN?

Hoe ga jij je nieuwe weg vinden/ontdekken? Misschien wel helemaal op eigen houtje. Je bent vastbesloten, zelfverzekerd en overtuigd dat je het zelf kunt! Je zoekt naar informatie waar je wat aan hebt of denkt te hebben. Langzaam maar zeker vind jij je nieuwe weg en je voedingsgewoontes veranderen, je bereikt je doel. Het gaat goed! Hartstikke fijn!!

Het kan ook zijn dat je wel wílt veranderen, maar juist geen idee hebt hoe of waar te beginnen! Je ziet letterlijk in het (verwilderde) bos geen start voor een nieuwe weg. Dan wordt het lastig om het helemaal zelf te doen. Dan heb je hulp nodig van iemand die je stuurt, advies geeft en aan wie je vragen kunt stellen. Hoe fijn is dat?

HULP VRAGEN

Hulp vragen is niet altijd makkelijk. Misschien denk je dat het een teken van zwakte is? Ik zie het anders! Je hebt een doel voor ogen en hebt hierbij hulp en ondersteuning nodig. Misschien weet je uit ervaring dat het je alleen niet lukt. Dan zie ik het als heel krachtig dat je naar een manier zoekt die jou gaat helpen. IEMAND die jou gaat helpen. Hoe waardevol is dat voor jou? Dáár gaat het om, om de waarde van een dienst of product. Hoeveel waarde ken je toe aan het bereiken van je einddoel?

Mijn hulp is waardevol! Waardevol omdat ik je de weg wijs in de verwarrende wereld van voeding. Waardevol omdat ik je help te begrijpen wat goede, natuurlijke voeding is. Waardevol omdat ik je leer hoe je bewuste keuzes gaat maken die goed voor je zijn. Waardevol omdat je met mijn hulp leert om je gedrag te veranderen ten opzichte van voeding. Waardevol omdat je me altijd vragen kunt stellen. Hoe waardevol vind jij dit?

MOGELIJKHEDEN

Als jij een hele duidelijke motivatie hebt gevonden, zo één waar je niet meer om heen kunt?! Je wéét dat je je voedingsgewoontes moet veranderen! Gefeliciteerd, dat is de eerste stap. Weet dan dat het met hulp van iemand die deze weg al is gegaan, véél gemakkelijker zal zijn en sneller zal gaan. Je kunt mijn hulp inroepen voor een korte of langere periode. Samen werken aan een blijvend gezond voedingspatroon, daar word ik blij van! Inmiddels ben ik met een groep gestart om het programma ‘Jouw Suikervrije Maand‘ te gaan volgen, onder mijn begeleiding. De volgende groep start op 19 oktober 2017. Wil je meedoen? Stuur me een bericht. Ook als je nog een vraag hierover hebt.

7 dagen GROENTE in de hoofdrol

Ben je op zoek naar INSPIRATIE om MEER GROENTE te eten? Schrijf je dan in om 7 DAGEN lang, elke dag, 2 RECEPTEN met groente in de hoofdrol van me te ontvangen!

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

“De advisering van Hanneke Hasselaar is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.”

(c) Bewust zonder Suiker-KvK 65284542 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign | Fotografie door Yvonne van den Hatert