Snelmenu

Cholesterol

Bewust zonder Suiker_Eieren_Cholesterol

BEN JIJ BANG VOOR CHOLESTEROL?

De algemene opvatting is dat we bang moeten zijn voor cholesterol omdat het ervoor zou zorgen dat onze aderen dichtslibben en daardoor hart- en vaatziekten veroorzaken. Verdiep je je echter wat meer in dit verhaal dan is het toch echt anders.

CHOLESTEROL

Dan kom je er achter dat cholesterol heel erg nodig is! Het is een bouwstof voor alle lichaamscellen en een belangrijke ontstekingsremmer. Er worden hormonen, vitamine D en gal van gemaakt en veel processen in de hersenen hebben cholesterol nodig. Als er uit de voeding te weinig cholesterol aangemaakt kan worden, dan gaat de lever hard aan het werk om alsnog voor voldoende cholesterol te zorgen. Hoe zit dat dan met een (te) hoog cholesterol en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten? Zoals ik al noemde is cholesterol ook een ontstekingsremmer. Cholesterol probeert ontstekingen in aderen te repareren! Hoe komen die ontstekingen daar dan? Dat heeft o.a. heel vaak te maken met verkeerde voedingsgewoontes met teveel suiker en snelle koolhydraten! Deze zijn dus verantwoordelijk voor een te hoog cholesterol en het risico op dichtslibben van aders. Lees ook dit blog (dd 8 sept. 2017) van Richard de Leth er eens op na!

 VOEDINGSTIPS VOOR EEN GEZOND CHOLESTEROL

  • Vermijd suikers, geraffineerde koolhydraten en transvetten die veelal te vinden zijn in fabrieksmatig geproduceerde levensmiddelen (pakjes, bakjes, zakjes) en in koek, snoep, gebak, chips, pizza e.d.
  • Zorg voor voldoende anti-oxidanten uit (donkergekleurde) groenten en fruit. Vergeet ook de kruiden en specerijen (kurkuma, gember) niet!
  • Wees niet bang voor verzadigde vetten uit biologisch vlees, wild, kip en vette vis, roomboter, olijfolie, kokosolie, noten, zaden, olijven en avocado.

 AANVULLING

  • Uit vele onderzoeken is er geen verband aangetoond tussen een hoog cholesterol en een grotere kans op hart- en vaatziektes.
  • Kijk ook eens naar diverse artikelen op de site van Juglen Zwaan hierover.
  • HIER vind je een inkijkje in het boek van dr. Uffe Ravnskof.
  • Belangrijke anti-oxidanten zijn de vitamines A, C en E die vooral voorkomen in donkergroene (blad)groente, felgekleurde groente en fruit, granen, noten en zaden.
  • Stress en roken zijn ook risicofactoren voor oxidatie van cholesterol.
  • Vermijd pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Vind je het leuk om regelmatig iets van te horen? Schrijf je dan hierna in voor mijn gratis 7 daagse emailserie met Groente Inspiratie Recepten!

7 dagen GROENTE in de hoofdrol

Ben je op zoek naar INSPIRATIE om MEER GROENTE te eten? Schrijf je dan in om 7 DAGEN lang, elke dag, 2 RECEPTEN met groente in de hoofdrol van me te ontvangen!

, ,

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

“De advisering van Hanneke Hasselaar is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.”

(c) Bewust zonder Suiker-KvK 65284542 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign | Fotografie door Yvonne van den Hatert