Snelmenu

Bloedsuikerspiegel in Balans

Bewust zonder Suiker_in balans

BALANS

Als je bloedsuikerspiegel mooi in balans is zijn er geen grote uitschieters naar boven en beneden. Wat is een bloedsuikerspiegel? En hoe erg is het als die niet mooi in balans is? Hoe kun je merken als de balans niet goed is? En wat kun je doen om de balans te herstellen? Dit ga ik hierna uitleggen.

BLOEDSUIKERSPIEGEL

Bloedsuiker = suiker in je bloed, oftewel glucose. Glucose komt in je bloed door wat je eet en drinkt. Nu heb je glucose nodig als brandstof, dus tot zover geen probleem. Alleen hebben wij, over het algemeen, niet zovéél brandstof nodig, niet zo vaak en ook niet zo snel (acuut). Als je dan kijkt naar de gemiddelde voedingsgewoontes van veel mensen, dan zorgen die ervoor dat er veel te veel, te vaak én te snel glucose in het bloed afgegeven wordt.

HOE WERKT DIT DAN?

Voedingsmiddelen die zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuiker zijn de vele vormen van suiker en producten die zich hetzelfde gedragen. Suiker wordt vrijwel zonder vertraging direct omgezet in en afgegeven als glucose in je bloed. Producten die zich als suiker gedragen, zoals o.a. brood, rijst, pasta en aardappelen en heel veel sterk bewerkte producten bestaan uit zetmeel of bevatten o.a. tarwe, dat eigenlijk een lange ketting van glucosemoleculen is. Zonder al te veel moeite worden deze in je darmen afgebroken tot glucosemoleculen en afgegeven aan je bloed.

WAT ER VERVOLGENS GEBEURT

Wat gebeurt er dan als je (te) veel glucose in je bloed hebt? Je lichaam zorgt er als éérste voor dat de lever en spieren glucose krijgen, om hun voorraad aan te vullen. Daarna komen de cellen aan de beurt, die direct energie nodig hebben. Om de glucose in de cellen te krijgen is insuline nodig. Tot zover niets aan de hand. Maar…. er blijft veel glucose over! Er kan maar een bepaalde hoeveelheid opgeslagen worden en wat er dán nog overblijft wordt, met behulp van insuline, als vet opgeslagen. Insuline heeft dus een heel belangrijke taak om de (te) hoge bloedsuiker weer naar beneden te krijgen. Na een hoge piek van glucose in je bloed volgt er redelijk snel een sterke daling. Dit ervaar je als ‘zin in eten’, maar je kunt ook gaan trillen, zweten of duizelig worden. Als je vervolgens weer een suikerrijk product neemt, begint het weer van voor af aan.

DAT IS NOG NIET ALLES

Het gevolg van te veel suiker en koolhydraatrijke producten is dus een sterke schommeling in je bloedsuikerspiegel en opslag van vet. Het hormoon dat dit alles regelt is insuline. En hoe vaker deze situatie voorkomt, hoe ongevoeliger de cellen worden voor de werking van insuline. Zie het maar als een soort slijtage. Je lichaam gaat als reactie hierop steeds méér insuline aanmaken in de hoop dat de cellen zich gaan openen voor de opname van glucose. Maar wist je dat insuline dit oorspronkelijk helemaal niet als hoofdtaak heeft?! Insuline is een hormoon dat nog een heleboel andere belangrijke taken heeft (daar kom ik nog een keer op terug). Doordat het zo druk is met het regelen en in balans houden van de bloedsuikerspiegel komt het aan deze taken moeilijk toe. Met op de lange duur diverse gezondheidsproblemen tot gevolg (bijv. gebrek aan energie, altijd moe, hoofdpijn, huidklachten, buikklachten, slecht slapen en niet kunnen afvallen).

BLOEDSUIKERSPIEGEL BETER IN BALANS

Voor je algehele gezondheid en energieniveau is het beter om te zorgen voor een mooie balans van je bloedsuikerspiegel. Onder andere omdat insuline dan zijn andere belangrijke taken beter kan uitvoeren. Verder zul je gaan merken dat je méér energie gaat krijgen als deze niet meer (direct) van glucose afkomstig is, maar van … VET! Het is namelijk zo dat vet bijna 4 x meer energie levert dan glucose omdat het langzamer wordt omgezet in glucose. Je ‘doet’ er dus veel langer mee. Bijkomend voordeel is dat je opgeslagen vet gaat verbranden (afvallen). In het begin, als je je voedingspatroon gaat aanpassen, kan dit wel met wat bijwerkingen gepaard gaan. Meestal duurt dit ongeveer 2 weken, maar soms ook langer!

ENERGIE UIT VET

Jarenlang hebben we gehoord dat we moeten letten op vet en zijn er bang voor gemaakt. Nu zal ik daar niet te uitgebreid op ingaan, maar volsta met te zeggen dat er goede en slechte vetten zijn. Zoals ik geleerd heb, kun je de slechte vetten (transvetten) inderdaad beter mijden. Deze zitten veelal in onnatuurlijke, fabrieksmatig bewerkte producten. Je lichaam kan hier niet zoveel mee en zijn erg schadelijk voor hart- en bloedvaten. Iets anders is het met de vetten die van nature en onbewerkt in producten voorkomen, zoals in diverse olieën, avocado, noten, vette vis, roomboter. Deze vetten zijn een uitstekende bouw- en brandstof voor je lichaam! Indien deze gezonde vetten als brandstof worden gebruikt, worden ze heel geleidelijk omgezet in glucose en hierdoor ontstaan er geen sterke pieken en dalen en is je bloedsuikerspiegel dus beter in balans.

CONCLUSIE

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel, zonder hoge pieken en diepe dalen, is gezond vet een veel betere brandstof dan suiker(s). In het voedingspatroon dat hierbij past, komen dan ook veel groenten, noten, zaden, vette vis, (olijf)olie, kip, (wild)vlees, fruit en eieren voor. Ook eiwitten helpen mee om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Heb je hier nog vragen over? Mail me gerust en klik op de knop hierna.

7 dagen GROENTE in de hoofdrol

Ben je op zoek naar INSPIRATIE om MEER GROENTE te eten?

Schrijf je dan in om 7 DAGEN lang, elke dag 2 RECEPTEN met groente in de hoofdrol van me te ontvangen!

, , , ,

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

“De advisering van Hanneke Hasselaar is uitdrukkelijk niet bedoeld als (vervanging van) reguliere medische behandeling.
Bij acute gezondheidsklachten of verergering van gezondheidsklachten word je dringend aangeraden direct contact op te nemen met de behandelend (huis-)arts of medisch specialist.”

(c) Bewust zonder Suiker-KvK 65284542 | Design and Development by Danny Vermeeren & KJSwebdesign | Fotografie door Yvonne van den Hatert